Print this page

Regla d'or de l'Orientació

L'objectiu d'aquest article és fer-te pensar com un campió. Tothom voldria ser un campió. Però què fa campió un campió?

 

Doncs que sempre guanya!

Exacte!. Els campions guanyen sempre. Qualsevol orientador pot fer una bona cursa i fer-ho bé de tant en tant, però els campions ho fan sempre.

Afortunats que són!

Ah, però és que no és sort.

Llavors, quin és el secret?

Bé, algú va preguntar a Nikki Lauda, el pilot de curses de Formula 1: "Què fa campió un campió?"

I què va dir?

Va respondre: "L'habilitat de guanyar anant tan a poc a poc com sigui possible"

Però això és estúpid! Els campions se'ls suposa anar ràpid!

Ràpid, sí, però només suficientment ràpid per guanyar tots els altres. Forçant els límits sempre té risc de forçar-te sobre el límit, i les coses es torcen. I les coses no van mai malament als campions.

D'acord, això està molt bé pel senyor Lauda. Però com lliga tot això amb l'orientació?

Bé, potser hauríem d'escoltar què té a dir un orientador campió del món sobre el tema. Øyvin Thon va escriure: "Cada orientador a un cert nivell pot trobar el seu camí al llarg de la cursa sense fer errades. Però el problema rau en saber com has d'anar de ràpid per guanyar la cursa. Si vas massa depressa, faràs errades. Trobar l'equilibri entre la velocitat de cursa i no fer errades és molt difícil".

Per tant, el què estàs dient és que qualsevol orientador mig decent pot acabar una cursa sense fer cap errada si segueix el recorregut prou lentament?

Exacte.

I com més depressa vagi, més alt és el risc de cometre errades?

Correcte. Per competir, has d'anar ràpid. El truc és trobar la teva velocitat òptima, la qual és just per sota d'aquella a la qual comences a fer errades.

D'acord. Però la velocitat òptima del senyor Campió del Món és un bon tros més ràpida que la meva! Com pot trobar ell la seva velocitat òptima? Com puc trobar la meva? I per què no em pots donar una regla d'or senzilleta, eh?

Ah, però hi ha una regla d'or senzilla...

CORRE NOMÉS TAN RÀPID COM PUGUIS LLEGIR EL MAPA

Hmm, sona força sensat, però què vol dir exactament "llegir el mapa"?

Bé, vol dir moltes coses. Les tres més importants són: (1) Ser capaç de relacionar els símbols del mapa amb el terreny ràpidament; (2) Decidir quanta informació necessites agafar del mapa per navegar de manera efectiva; i (3) Ser capaç de llegir el mapa tot corrent.

I què més! No demanes pas gaire, oi?

La lectura del mapa és la principal habilitat en orientació. Tots els elements mencionats es poden millorar mitjançant entrenament i pràctica. Fer-ho augmentarà la teva velocitat llegint mapes i per tant permet augmentar la teva velocitat òptima i l'orientació.

D'acord, d'acord, per tant puc fer-ho si milloro la lectura de mapa. Però encara no m'has dit com de ràpid necessito llegir el mapa.

Bé, has de llegir el mapa de manera que, a qualsevol punt de la cursa, (1) has de saber on ets i (2) has de saber on estàs anant.

Ah, la primera és molt òbvia - si no sé on sóc és que estic perdut!

Exactament. Mantenir el contacte amb el mapa és molt important.

Com m'ho faig?

Aquí és on totes aquelles habilitats de les quals has sentit parlar venen a tomb. Coses com el treball amb la brúixola, talonament (avaluar distàncies), i interpretació dels contorns. Aquestes són habilitats que només es poden practicar al bosc. Hi ha una bona colla de llibres i manuals que descriuen aquestes habilitats i com millorar-les.

I llavors què és aquest 'saber on estàs anant'? Imagino que es refereix a l'elecció de l'itinerari.

Bé, en part. Hauries de llegir el mapa per davant d'on estàs. Això ajuda a evitar perdre el temps als controls, ja que saps on estàs anant immediatament després de pinçar. A més, et permet estar alerta per endavant de coses com pendents forts o zones complicades, les quals requeriran esforços físics o mentals suplementaris. Et pots preparar abans d'arribar-hi.

Para el carro! Amb prou feines vaig seguint un tram i em vols fer mirar tota la cursa!

No. No estic suggerint que et sobrecarreguis amb la lectura de mapa. Alguns orientadors poden planificar tota la cursa d'un cop d'ull. Però planificar un itinerari bàsic pel següent tram és probablement sufucient.

Llavors com preparo l'elecció d'itinerari?

En aquest sentit hi ha bones perspectives: pots fer-hi molt des del sofà de casa. Igual que amb la lectura de mapa, hi ha una bona colla de llibres i articles que tracten temes com la deriva controlada (aiming off,  desviar la navegació intencionadament buscant un element que permeti atacar la fita), handrails (passamans en anglès, referit a buscar característiques lineals que et portin a la fita), elements identificables i el problema 'over or round'. També és útil revisar mapes antics i pensar què hauria passat triant una altre ruta.

Això sona prou fàcil. Però no em puc orientar al sofà de casa!

Per descomptat, triar itineraris en cursa és lleugerament diferent. Cal recopilar informació de la bondat dels nostres itineraris - van bé les sessions post-mortem amb altres participants del teu circuit i comparar els parcials.

Per tant em cal llegir el mapa per endavant i practicar l'elecció d'itinerari.

Correcte. I també cal llegir les descripcions dels controls.

Ha! Ho faig sempre.

Millor per tu. És sorprenent la quantitat de gent que no ho fa. Almenys fins que no arriben a la zona del control.

Què hi ha de dolent en això?

Et sorprendries de saber quant temps es perd per no saber on anar quan arribes a la zona del control. Els segons perduts dubtant, o fent coses com córrer fins dalt d'un turonet si el control és al seu peu pot afegir minuts a una cursa amb una vintena de fites.

D'acord, d'acord. Molt bons consells. Però tornant al punt principal, com puc trobar la velocitat òptima?

Bé, doncs començant per enlentir la cursa.

Enlentir la cursa?! Ets boig?

No - ho dic seriosament. Anar a poc a poc i practicar la capacitat de llegir el mapa fins que pots completar les curses sense fer errors importants. Si fas errors a les curses, t'estaràs entrenant - a través de l'experiència - a fer errors. Si no fas errors, t'entrenaràs a no cometre errors. Prova de desenvolupar un ritme de trobar les fites a la primera.

I llavors?

Accelera gradualment. Si comences a fer errors, baixa el ritme, treballa per millorar el teu nivell llegint el mapa, i prova d'accelerar un altre cop.

Suposa que puc córrer a tot gas sense fer errades...

Doncs ets realment afortunat! Òbviament, necessitaràs millorar la capacitat de córrer amb entrenament físic. Però assegura't de continuar millorant l'habilitat de llegir mapes, perquè d'altra manera començaràs a córrer per damunt de la teva velocitat òptima.

Em sembla que he caçat la idea. Ho trobo un pèl complicat....

No ho hauria de ser. Només recorda la regla d'or - CORRE NOMÉS TAN RÀPID COM PUGUIS LLEGIR EL MAPA. La teva velocitat òptima variarà de mapa a mapa, de tram a tram, i fins i tot dins el mateix tram. Al principi d'un tram pots anar depressa perquè necessites llegir poca informació del mapa per navegar. Prop de la fita, has de llegir molta més informació i per tant has d'enlentir la marxa. Tot es resumeix en no córrer més depressa del que pots llegir el mapa.

Ja veig. Suposo que és realment simple.

Ja t'ho deia. Un resum:

  • Vés només tant ràpid com puguis llegir el mapa
    • Cal saber on ets
      • Habilitat per llegir el mapa
    • Cal saber on estàs anant
      • Elecció d'itinerari
      • Descripcions de les fites
Magnus Davidson. September 1991

Previous page: Tècniques d'orientació
Next page: Les rutes d'en Biel